Anvendelse
Skærpe interessen for søfart
Udbrede kendskabet til Limfjordens kulturhistorie
Fremme aktiviteten på Limfjorden, særligt den midterste del.
Styrke sammenholdet og forbindelserne mellem Limfjordens mindre byer
Bidrage til at øge interessen for arrangementer på Limfjorden
Flytte folk til oplevelser og arrangementer i byerne langs Limfjorden
Flytte oplevelser
mellem byerne (musikere, udstillinger og lignende flyttes med båden fra sted til sted)
Genskabe historiske forløb, såsom færge- og paket-sejlads Gjøl-Aalborg-Gjøl i stil med
veteranjernbaneture.
Frivillige
Lokale kræfter på Gjøl med tilknytning til Gølbåden, samt regionale kræfter med
interesse i gamle træskibe og events på Limfjorden.
Bæredygtighed
Driftsudgifterne er relativt beskedne i forhold til oplevelsesværdien.
Med kun 275 aktive medlemmer dækkes alle faste udgifter. Der kan realistisk forventes over 300 aktive medlemmer, 100 støttemedlemmer, samt sponsorer som kan generere et årligt overskud på 30-60.000 kr. til fremtidige investeringer
og større reparationer.
Hvem det gavner
Størstedelen af befolkningen på Gjøl, en bred del af befolkningen i Jammerbugt
Kommune, samt maritimt og historisk interesserede i hele Limfjordsområdet. Gavner generelt turismen på Limfjorden og i Jammerbugt Kommune
Fremmer kendskab til historien om Limfjorden som vigtig transportvej.
Samarbejdspartnere
Skibsbevaringsfonden, Jammerbugt Kommune, Limfjordsmuseet i Løgstør, Loa Aalborg, Aalborg Håndværkerforening, Gjøl
Borger- og Erhvervsforening, Gjøl Lokalhistoriske forening, Visit Aalborg, Visit Jammerbugt, Lokale virksomheder, Regionale virksomheder, frivillige og mange flere.
Uddannelse og kvalitetssikring
Båden planlægges registreret som foreningsbåd (lystbåd). Registrering som erhvervsfartøj vil næsten fordoble de årlige driftsomkostninger og det vil blive svært at opfylde bemandingskravene
for et erhvervsfartøj. Som foreningsbåd begrænses medsejlende passagerer til medlemmer og ikke betalende gæster. Det er foreningens hensigt at stille strenge interne krav til kvalitet og uddannelse, samt godkendelse af faste besætningsmedlemmer.
Foreningens sejlads- og besætningsregler findes nedenfor.
Sejlads- og besætningsregler
Minimumbesætning
ved Sejlads på Limfjorden: Fører og styrmand
Max antal passagerer (ud over besætning): 12 (I Gjøl/Nibe Bredning, samt til Aalborg dog 15 i sommerhalvåret)
Redningsveste skal forefindes om bord til samtlige personer om bord
Kvalifikationskrav:
(Mindst én af besætningsmedlemmerne
skal have førstehjælpsbevis eller tilsvarende)
Fører:
1) Min. Erhvervsdulighedsbevis
eller Dokumenteret sejltid som navigatør i fiskeskibe over 20BT eller Dulighedsbevis for lystsejlere og Intern uddannelse med prøve i manøvrering og navigation, aflagt for og godkendt af medlem med Kystskippereksamen eller som er internt
godkendt Fører.
2) Skikket til udkig (eller tilsvarende dokumenteret synsprøve inden for seneste 2 år)
3) Min. Erhvervs motorpasserbevis eller Intern
uddannelse, godkendt af medlem med motorpasserbevis eller godkendt intern motoruddannelse. (kravet kan dog fraviges hvis der forefindes et andet besætningsmedlem om bord der er godkendt motorpasser)
4) Har
gennemgået instruktion i brugen af brand-, rednings-, og sikkerhedsgrej.
5) Godkendt af bestyrelsen (Min. 2 bestyrelsesmedlemmer kan give 1 dags godkendelse)
Styrmand:
1) Min. Dulighedsbevis for lystsejlere.
2) Skikket til udkig (eller tilsvarende dokumenteret synsprøve inden for seneste 2 år)
3) Har gennemgået instruktion i brugen af brand-, rednings-, og sikkerhedsgrej.
4) Godkendt af bestyrelsen (Min. 2 bestyrelsesmedlemmer kan give 1 dags godkendelse)
Dæksmand:
1) Har gennemgået instruktion i brugen af brand-, rednings-, og sikkerhedsgrej.
2) Er tilstrækkelig
bekendt med bådens øvrige udstyr og egenskaber fra tidligere ture.