Restastaureringsplan for Gøl
Inden påbegyndelse opmåles hele båden og fotodokumenteres. Relevante skitser og tegninger udføres.
Simpelt forklaret udskiftes kølen
på Gøl. Herefter adskilles båden stykke for stykke og samles igen - Udtjent materiale udskiftes med nyt hvor det skønnes nødvendigt. Alle adskilte dele opmåles, registreres og mærkes før de lægges på
lager. Restaureringen er opdelt i 19 faser (I – XIX) + to delfaser (XIa + XVIIa).
Det forventes at denne restaureringsplan vil blive ændret og tilpasset de faktiske forhold efterhånden som restaureringen skrider frem.
Diverse
jernbeslag fremstilles efter behov som byggeriet skrider frem (svalejern, hælebeslag m.m.). Der er en hel del ældre smede af den gamle skole på Gjøl, som kan bistå med den del af projektet.
Fase I
Motordele, skruetøj, tanke og andet overflødigt gods nyere end 1908 afmonteres for at lette egenvægten.
Planlægning, opmåling, skitsetegninger, tilpasning af restaureringsplan m.v.
Båden placeres
i værft-hallen og opklodses/hænges med forstærkning i ca. 1 meters højde.
Afsluttet i december 2014. 12-15 frivillige over ½ år og 1 skibstømrer
i én uge.
Fase II
Kølplanker i begge sider afmonteres.
Gammel køl udkappes, opmåles og lægges på lager.
Ny køl tilpasses og monteres
neden fra. Kølen formstabiliseres og båden bliver opklodset på kølen.
Båden sikres og formstabiliseres før påbegyndelse af fase III.
Fasen beregnes til ca. 1½ måned med 1 skibstømrer
og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Afsluttet i februar 2015 – 1 skibstømrer og 7-8 frivillige (på forskellige tidspunkter)
Fase III
Skabeloner
fremstilles af skibets låring for og agter (stb. Side som har oprindelig form)
Forreste del af klædning fjernes hvor nødvendigt. Gammel forstævn og bjørn afmonteres.
Båden formstabiliseres med midlertidig
forstærkning under adskillelse hvor nødvendigt.
Ny forstævn og eksisterende bjørn monteres. (evt. Ny efter behov).
Agterste del af klædning fjernes hvor nødvendigt Gammel agterstævn, bjørn og
spanter afmonteres i agterste del af båden. Båden formstabiliseres med midlertidig forstærkning under adskillelse hvor nødvendigt.
Ny agterstævn og eksisterende bjørn monteres. (evt. Ny efter behov).
Afsluttet
i april 2015.
Udført af 1 skibstømrer, 1 tømrer i jobtræning og gennemsnitlig 2 frivillige (9 mand på forskellige tidspunkter).
Fase IV
Renovering
/ Udskiftning af spanter, bundstokke, halvspanter, stikspanter og ørestykker.
Eksisterende tømmer / nyt tømmer (hvor nødvendigt) tilpasses efter skabeloner og monteres.
Dobbeltspanter samles med stuv-bolte (galvaniseret
rundjern). Gammel klædning fæstnes midlertidigt til nye spanter/bundstokke med franske skruer, hvor nødvendigt, for at holde bådens form.
Buler i skroget oprettes ved at skrue klædning fast til spanter lavet ud ra
spejlvendt skabelon fra modsat side.
Tilpasning og montering af nyt kølsvin. Kølsvin, bundtømmer og køl samles med stuv-bolte (forskudte)..
Sammenspænding af stævne, bjørne og kølsvin
(gennemgående 20mm bolte) / stuv-bolte.
Fasen beregnes til endnu ca. 6 uger med 2 skibstømrere og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 250.000
Afsluttet juli 2015
Fase
V
Afsætning af spring efter kendte mål fra båden, sammenholdt med mål opgivet i det originale bilbrev. Der afsættes for montering af barkholt, samt to rang skibet rundt (2 øverste bord).
Afsletning
af spanter og montering af to øverste bord båden rundt.
Afstivning og formsikring af båd med jernstivere til spær (værftshallens spær).
Fasen beregnes til ca. 5 uger med 2 skibstømrere og en god del
hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 175.000 kr.
Afsluttet december 2016
Fase VI
Afsletning indvendig – Bærende tømmer indvendigt.
Fremstilling
(hvor nødvendigt) og montering af sidekølsvin (slanger), kimingsvæger, bjælkevæger og sætgang
Fasen beregnes til ca. 5 uger med 2 skibstømrer og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget:
175.000 kr.
Afsluttet december 2016
Fase VII
Fremstilling og opbygning af dæksplan. Udsætning af bjælkebugt.
Bovbånd, hækbånd, dæksbjælker, stikbjælker,
knæ, støtter, skandæk, kraveller og palstøtte.
Fasen beregnes til ca. 10 uger med 2 skibstømrer og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 350.000 kr.
Afsluttet februar 2018.
Fase VIII
Garnering og skotter (for skot og maskin skot).
Fremstilling, tilpasning og montering (fyrretræ).
Fasen beregnes til ca. 8 uger med 2 skibstømrer og en god del hjælp
fra foreningens frivillige.
Budget: 300.000 kr.
Fase IX
Lægning af dæk og kalfatring.
Fremstilling, tilpasning og montering af dæksplanker. Kalfatring af dæk.
Fasen
beregnes til ca. 6 uger med 2 skibstømrer og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 250.000 kr.
Afsluttet marts 2018.
Fase X
Fremstilling/restaurering
og montering af ror. Fremstilling og installering af styregrejer.
Fasen beregnes til ca. 3 uger med 2 skibstømrer og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 100.000 kr.
Fase XI
Motorforberedelse. Motorfundament fremstilles og monteres (originalt eksisterer ikke mere). Udboring til stævnrør. Fremstilling og Installering af tanke.
Fasen beregnes til ca. 3 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrer
og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 125.000
Fase XI (a)
Sideløbende med fase IV til XI fremskaffes glødehovedmotor Alfa af tilsvarende
type som oprindelig eller evt. ny fremstilles. Ligeledes fremskaffes tidssvarende styremaskine eller nyt fremstilles (til kædetræk).
Fremskaffelse eller fremstilling af brændstoftanke, samt vandtank
Motorinstallation incl. Brændolietanke.
Styremaskine monteres med kædetræk. Installering af vandtank.
Fasen forventes at kunne klares inden for tidsrammen af fase IV til XI
Budget: 300.000
Fase XII
Lønning og skanseklædning
Fasen beregnes til ca. 5 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrer og en god del hjælp fra foreningens frivillige.
Budget: 150.000
Afsluttet december 2017
Udført af 1 tømrer og 1 - 2 frivillige.
Fase XIII
Dækshuse og lastluge fremstilles efter opmåling ud fra gamle fotos og evt. fremskaffet dokumentation.
Fasen beregnes til ca. 6 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrer og en god del hjælp
fra foreningens frivillige.
Budget: 200.000
Afsluttet marts 2018
Fase XIV
Yderklædning. Fremstilling (hvor nødvendigt) og montering af planker. Forboltning, afsletning og montering.
Fasen beregnes til ca. 14 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrer og en god del hjælp fra frivillige
Fase XV
Kalfatring.
Fasen beregnes til ca. 6 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrer
og en god del hjælp fra frivillige.
Budget: 175.000
Fase XVI
Aptering. Skotter, køjer, bænke, borde etc.
Fasen beregnes til ca. 6 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrere
og en god del hjælp fra frivillige.
Fase XVII
Mast, Rigning, beslag, pullerter, klyds etc.
Fasen beregnes til ca. 5 uger med 2 fuldtidsansatte skibstømrer og en god del hjælp
fra frivillige.
Budget: 175.000
Fase XVII
Maling og smøring, samt klargøring til søsætning. Frivilligt arbejde (sideløbende med fase XVI) Ca. 6 uger.
Budget:
75.000
Fase XVIII
Søsætning, prøvesejlads og justeringer. Ca. 2 uger.
Budget: 25.000
Fase XIX
Tilrigning af mast og bom med jernbeslag. Finish
under og over dæk. Diverse justeringer.
Endelig prøvesejlads. 1-3 uger. Indvielse / Aflevering.
Budget: 50.000
Hele restaureringen til den færdige, sejlklare båd forventes at strække sig over ca. 5 år.
Aalbæk den 20. april 2014 Peder Hoven, Projektleder og Skibstømrer / Jesper Schlotfeldt Jensen, Formand GBTL
Redigeret 09-01-2015 (budget - JSJ) - Redigeret/tilpasset 26-02-2015 (JSJ)
Plan gennemgået/tilrettet med større ændringer af P.Hoven/J.S.Jensen 15. april 2015
Redigeret 23-03-2018 - Ny tidsplan samt småændringer - Jørn Hjerresen