I 1908 byggede skibsbygger K. J. Rasmussen i Aalborg passager- og fragtbåden ”Gøl” til kroejer Poulsen på Gjøl. Skibet blev bygget som jagt med hjælpemotor og. Gøl er en kravelbygget jagt, eg på eg. Garneringen (inderklædningen) er eg og delvist fyr.
BRT 16,7 - NRT 8,86 - Lasteevne 30 tons - Lpp 41,6’ - Brede (mould) 12,9’
Dybde (hoveddæk, underkant til udenbord pladens overkant) 5,2’
Dybde (u. kant hoveddæk – Overkant bundtømmer) 4,6’
Dybgang, fuld udrustet, uden last 3,6’
Spring 2’ - Bjælkebugt 0,3’
Maskine: Houmøller glødehovedmotor type 1A 16Hk (Alfa). Under afprøvning ydede motoren 20,99 Hk ved 400 o/min. Med et forbrug på 822 g/hkt ved 16 Hk, hvilket er ret højt i forhold til i dag hvor tilsvarende motorer bruger ca. 150 g/hkt.
Alpha motor nr. 1311 afsendtes 17. april 1908 fra fabrikken i Frederikshavn. Køber var angiveligt J. Chr. Poulsen, Gjøl.
Kroejer Poulsen overtog skibet den 25. maj 1908. Han brugte skibet til at sejle passagerer og gods mellem Gjøl og Aalborg. Denne forbindelse var på dette tidspunkt den hurtigste forbindelse mellem Gjøl og Aalborg. Afgangstiderne fra Gjøl var kl. 8 morgen og 1½ - 2 timer senere lagde båden til ved Vesterå i Aalborg. Passagerprisen var 1 kr. Og fragtprisen var 25 øre pr. 100 kg. Skibet kunne rumme 2-300 sække á 100 kg eller 50 store dyr. Nogle dage var reserveret til bestemte dyr. Tirsdag var forbeholdt kreaturer, torsdag grise, og lørdag smågrise. Dyrene blev hejst op fra lasten med et tov om livet, hvilket dog blev forbudt af dyrenes beskyttelse og han skulle derfor have en speciel sele. Ruten blev efterhånden udkonkurreret af biler og lastbiler og ruten stoppede derfor ved anden verdenskrigs begyndelse. Båden blev i denne periode også anvendt til udflugtsbåd.
Skibet blev den 4. januar 1943 solgt/byttet til N. C. O. Christensen og Arne Flyvbjerg som hver kom til at eje en halvpart i båden. Prisen for Gøl var 7000 kr, hvoraf de 4000 kr blev betalt kontant og de sidste 3000 kr. blev betalt i form af halvdæksmotorbåden ”Bob”. ”Gøl” gennemgår herefter en ombygning og skifter navn til ”Svend”. Under ombygningen til stenfiskerfartøj får ”Svend” isat en ”ny” motor som var en 1 cylinderet, 2 takts Alpha på 40 Hk. Denne motor blev produceret fra 1924 til 1934, så der var tale om en brugt motor. På enten 38 eller 42 Hk. Motoren var derfor minimum 10 år gammel. Skibet bliver endvidere udstyret med dykkerudrustning og bliver herefter målt til 17,99 BRT og 9,00 NRT.
Den 27. maj 1943 får båden et stenfiskercertifikat Stf. Nr. 1801. Fra amningsbrevet den 11. august 1944 kan vi se at båden blev godkendt som stenfiskerfartøj med en lasteevne på 30 mt. Fuldt lastet havde båden et fribord på 20mm
Den 1. oktober 1943 køber Jørgen Hansen 1/3 af båden for 8500 kr. af Arne Flyvbjerg og N. C. O. Christensen (bemærk prisen)
Den 18. januar 1946 skifter båden hjemsted til Nyborg.
Den 25. april 1952 skifter båden hjemsted til Nørresundby.
I 1953 for Svend isat en ny kraftigere motor, som var produceret i Frederikshavn. Motoren var en 1 cylinderet 2 takts 30-35 Gamma.
Gammel busmotor installeres med remtræk til eksisterende bundramme og skruetøj.
Den 14. januar 1994 blev Svend foræret til Aalborg Marinemuseum af Svend Flyvbjerg. Museet vil prøve at rejse økonomi til en renovering for senere udstilling. En anden mulighed kan være at finde et andet museum som samarbejdspartner.
Den 28. marts 2012 overdrages båden af Aalborg Marinemuseum til GØL BÅDENs TRÆSKIBSLAUG. Grundet ny ledelse, var Marinemuseet ikke klar over at de rent faktisk var ejer af båden.